Dr. Christian Breternitz

Research Associate and Curator for Woodwind, Brass and Percussion Instruments

Higher education

2015–2019
PhD (Dr. phil.) at the Universität der Künste Berlin
PhD Thesis: „Berliner Blechblasinstrumentenbau im 18. und 19. Jahrhundert“ ("Berlin Brass Instrument Makin in the 18th and 19th Century", in German language)

2004–2011
Studies of Musicology, Educational Science and Psychology
Hochschule für Musik „Franz Liszt“ Weimar und Friedrich-Schiller-Universität Jena

Professional activities

Since June 2020
Research associate and curator for woodwind, brass and percussion instruments at the Musikinstrumenten-Museum of the Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Berlin

2017–2021
Research associate at the Deutsches Museum, Munich

2015–2017
Research associate and curator of the collection of historical musical instruments at the Landesmuseum Württemberg, Stuttgart

2012–2014
Research assistant at the Musikinstrumenten-Museum of the Staatliches Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Berlin

2009–2010
Assistant director and production assistant for the JenaKultur production „Schillers Räuber Rap’n Breakdance Opera“, Jena

2005–2010
Student assistant and tutor at the Department of Social Pedagogy and Extracurricular Education, Friedrich-Schiller-University, Jena

Publications

"Wagner Tuba & Co. A Story of Musical Networking?", in: Musical Networking in the 'Long 19th Century'. Proceedings of the symposium held in Zagreb, 2-5 June 2021, ed. by Vjera Katalinić, Zagreb 2023, p. 567–578.

(with Dr. Patrick Jung) „Tenorposaune von Schloss Baldeney“, in: Jüngste Zeiten. Archäologie der Moderne an Rhein und Ruhr, ed. by Patrick Jung and Heinrich Theodor Grütter, Oppenheim 2023, S. 194–195.

„Export von (Militär-)Musikinstrumenten von Berlin nach Zentral- und Südamerika um 1900“, in: Die Musikforschung 74 (4/2021), p. 308–317.

Art. „Jäger verirrt auf fröhlicher Jagd. Jagdsignale und Jagdmusik“, „Mit Pauken und Trompeten. Signalinstrumente des Militärs“ and „Von Kommas und heulenden Wölfen in der Musik. Stimmungen und Stimmungssysteme“ in: Musik und Gesellschaft, ed. by Frieder Reininghaus, Judith Kemp and Alexandra Ziane, Würzburg 2020, p. 137–139, 153–155 and 380–382.

Berliner Blechblasinstrumentenbau im 18. und 19. Jahrhundert (= also PhD Thesis at the Universität der Künste Berlin 2019), Berlin 2020 (https://doi.org/10.25624/kuenste-1318).

„Musikinstrumente“, in: Die Kunstkammer der Herzöge zu Württemberg. Bestand. Geschichte. Kontext. Stuttgart 2017, Bd. 2, p. 931–939.

„Musikinstrumentenbau in Schwaben und Württemberg im 19. Jahrhundert“, in: Die Schwaben: Zwischen Mythos und Marke, Stuttgart 2016, p. 258–265.

„Die Sammlung historischer Musikinstrumente am Landesmuseum Württemberg“, in: Beitragsarchiv zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Halle (Saale) 2015 – „Musikwissenschaft: die Teildisziplinen im Dialog“, ed. by Wolfgang Auhagen and Wolfgang Hirschmann, Mainz 2016 (Schott Campus, urn:nbn:de:101:1-201609083215).

„Herzog Christophs Hofkapelle.“ In: Christoph 1515–1568. Ein Renaissancefürst im Zeitalter der Reformation, Stuttgart 2015, p. 135–138.

„Signal per Horn“, in: spk-magazin, 2014, S. 11.

„Valve.Brass.Music. 200 Jahre Ventilblasinstrumente“, in: Museumsjournal 4/2013, p. 86 f.

„Die Entwicklung der Ventilblasinstrumente. Eine Zeittafel“, in: Valve.Brass.Music. 200 Jahre Ventilblasinstrumente, ed. by Conny Restle and Christian Breternitz, Berlin 2013, p. 204–221.

(Ed. with Conny Restle): Valve.Brass.Music. 200 Jahre Ventilblasinstrumente, Berlin 2013.

Publications in preparation

„Eine Ventilposaune mit einem Vorläufer der „Berliner Pumpen“ – Blechblasinstrumentenbau in Berlin um 1830“, in: Romantic Brass Symposium 5, Proceedings of the conference in Biel/Bienne vom 20th to 22th November 2018. (Print in preparation).

Lectures

1.10.2022: Musikinstrumente als Objekte der Musikgeschichte, Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung, 28.9.–1.10.2022, Humboldt-Universität Berlin.

28.9.2022 Quellen für die Organologie. Eine Bestandsaufnahme in Berlin, Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung, 28.9.–1.10.2022, Humboldt-Universität Berlin.

25.8.2022: Topicality and Sustainability in Musical Instrument Museums – Some Reflections, 26th ICOM General Conference, 20.8.–28.8.2022, Národní muzeum, Prag.

24.6.2022: The Collection of Otto Carl Friedrich von Voß – A Source for (Domestic) Music Making in the late 18th Century?, Galpin Society Conference of Musical Instruments, 23.–25.6.2022, University of Edinburgh, St Ceclia's Hall, Edinburgh.

8.7.2021: Zwischen Taste und Pfeife – wie funktioniert eine Orgel? Führung mit Vortrag im Rahmen der Reihe „SIM Science“, Musikinstrumenten-Museum Berlin.

2.6.2021: Wagner Tuba and Co. – A story of musical networking? Konferenz „Musical Networking in the Long 19th Century“, 2.–5.6.2021, Kroatische Akademie der Wissenschaften und Künste, Kroatisches Institut für Geschichte, Kroatische Gesellschaft für Musikwissenschaft, Zagreb (virtuell).

26.9.2019: Export von (Militär­)Musikinstrumenten von Berlin nach Zentral­ und Südamerika um 1900. Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung, 23.–26.9. 2019, Universität Paderborn und Hochschule für Musik Detmold.

20. November 2018: A valve trombone with a precursor of the “Berliner Pumpen”. Brass instrument making in Berlin around 1830. 5th International Romantic Brass Symposium, 20.–22.11.2018, Hochschule der Künste Bern und Historic Brass Society, Kongresshaus Biel/Bienne.

30.4.2016 Instrumente Frobergers? Drei Beispiele aus der Sammlung historischer Musikinstrumente des Landesmuseums Württemberg. Symposium „400 Jahre Johann Jakob Froberger“, Landesmuseum Württemberg und Gesellschaft für Musikgeschichte in Baden-Württemberg e.V., Haus der Musik im Fruchtkasten, Stuttgart.

16.2.2016: Kunst oder Gebrauchsgegenstand? Historische Tasteninstrumente im Spannungsfeld von Konservierung, Restaurierung und historischer Aufführungspraxis. Symposium „Klaviere“, Stadtmuseum Braunschweig.

2. Oktober 2015: Die Sammlung historischer Musikinstrumente am Landesmuseum Württemberg. Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung, 29.9.–2.10.2015, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale).

26.4.2014: Inventions by Wilhelm Wieprecht and the Moritz workshop. Symposium „Blechblasinstrumente im 19. und frühen 20. Jahrhundert“, 26.–27.4.2014, Musikinstrumenten-Museum des Staatlichen Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Berlin.

Concerts: Moderation and Concept

12.9.2021: Cameron Carpenter im Gespräch. Moderation of the talk concert with Cameron Carpenter in the context of the special exhibition „Klang – Kunst – Konstruktion. Orgeln im Berliner Musikinstrumenten-Museum“, in cooperation with the Landesmusikrat Berlin, Musikinstrumenten-Museum Berlin.

22.8.2021: I got rhythm, Moderation of the talk with Sebastian Heindl as part of the concert for the special exhibition „Klang – Kunst – Konstruktion. Orgeln im Berliner Musikinstrumenten-Museum“ as well as for the „Welcome-Back-Week“ of the Berliner Philharmonie, Musikinstrumenten-Museum Berlin.

24.7.2021: Johannes Lamprecht an den historischen Kirchenorgeln von Willam & John Gray und Marcussen & Sohn, Moderation of the talk with Johannes Lamprecht as part of the concert for the special exhibition „Klang – Kunst – Konstruktion. Orgeln im Berliner Musikinstrumenten-Museum“, Musikinstrumenten-Museum Berlin.

13.9.2020: Im Französischen Stil, Moderation of the talk with Ewa Mrowcka as part of the concert in the series „Alte Musik live“, Musikinstrumenten-Museum Berlin.

19.2.2017: Franz Schubert – Zwischen Musik und Literatur. Conception and moderation of the lecture concert in cooperation with Liedkunst Kunstlied e.V., Haus der Musik im Fruchtkasten, Stuttgart.

21.2.2016: Clara Schumann – Zwischen Musik und Literatur. Conception and moderation of the lecture concert in cooperation with Liedkunst Kunstlied e.V., Schloss Filseck, Uhingen.

24.1.2016: Clara Schumann – Zwischen Musik und Literatur. Conception and moderation of the lecture concert in cooperation with Liedkunst Kunstlied e.V., Haus der Musik im Fruchtkasten, Stuttgart.

Symposia: Conception und Organisation

2016: „400 Jahre Johann Jakob Froberger“, in cooperation with the Gesellschaft für Musikgeschichte in Baden-Württemberg e.V.
Landesmuseum Württemberg, Haus der Musik im Fruchtkasten, Stuttgart, 30.4.2016.

2014: „Blechblasinstrumente im 19. und frühen 20. Jahrhundert“, in conjunction with Prof. Dr. Conny Restle.
Musikinstrumenten-Museum of the Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Berlin, 26.–27.4.2014.

Memberships

ICOM | CIMCIM
Gesellschaft für Musikforschung
Galpin Society
Historic Brass Society
Gesellschaft der Orgelfreunde

Since October 2022: CIMCIM Advisory Board Member (mehr)
Since October 2022: Spokesperson of the Organlogy Section within the Gesellschaft für Musikforschung, together with Katharina Preller und Benedikt Brilmayer (mehr)

Contact

Dr. Christian Breternitz

Research Associate

+49 30 254 81 148

Email

Research interests

  • Brass Instruments of the 18th to 20th Century
  • Berlin Musical Instrument Making
  • Musical instruments and transfer processes in music