Dr. Emanuele Marconi

Direktor des Musikinstrumenten-Museums, Staatliches Institut für Musikforschung

Emanuele Marconi legte sein Diplom als Restaurator an der Geigenbauschule Civica Scuola di Luteria in Mailand ab und studierte anschließend Musikwissenschaft und -geschichte in Cremona (Università di Pavia), Bologna und Paris, wo an der Sorbonne promoviert wurde. Der Einsatz neuer Medien bildet einen Schwerpunkt seiner Arbeit als Kurator. Emanuele Marconi verfügt über eine umfangreiche, die Breite des Musikinstrumentariums umfassende Expertise, die Organologie und Restaurierungsforschung im Museum verbindet.

CV

Dezember 2018 bis Juni 2024

  • Direktor und Kurator, Le Musée des instruments à vent, La Couture-Boussey (National Collection, “Musée de France”)

Juli 2015 bis November 2018

  • Leiter des Conservation Department National Music Museum und Graduate Faculty Member, University of South Dakota, Vermillion SD

November 2013 bis Mai 2014

  • Kurator, Musée d’Art et d’Histoire, Genf

November 2010 bis April 2013

  • Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Musée de la Musique - Philharmonie de Paris

Januar 2008 bis Februar 2012

  • Wissenschaftlicher und Technischer Leiter des "Correr" Projekts, Italienisches Kulturministerium

2004 bis 2013

  • Selbständiger Veranstaltungsmanager, Berater, Autor und Datenbankentwickler

2006 bis 2010

  • Assoziierter Kurator, Musikinstrumenten-Museum, Mailand

2007 bis 2008

  • Entwicklung von "SIRBeC conservation report", Software für das Kulturerbe der Region Lombardei

Ausstellungen und Projekte

2022

  • La Couture-Boussey. Regards sur la facture instrumentale. Le Musée des instruments à vent, La Couture-Boussey, 24. September 2022 bis 26. Dezember 2023

2021

  • Un souffle de modernité! Camille Saint-Saëns et les instruments à vent. Le Musée des instruments à vent, La Couture-Boussey, 10. Juli bis 19. Dezember 2021 (Auszeichnung "Exposition of national interest 2021")

2020

  • Léon Leblanc 1900–2000. Un homme, un siècle. Le Musée des instruments à vent, La Couture-Boussey, 5. September bis 28. März 2021

2011

  • Restorers and Restorations in Museums, Associazione Giovanni Secco-Suardo, Italien. Projekt zur Geschichte der Restaurierung, Projektleitung

2010 bis 2011

  • International Workshop on Diagnostic and Preservation of Musical Instruments, Italien. Konzeption, Organisation, Mitglied des wissenschaftlichen Beirats. Schirmherrschaft: ICOM Italien, Kulturministerium, Galpin Society

Lehre

2019 bis 2023

  • Konservierung und Restaurierung von ethologischen, technischen und industriellen Sammlungen, Seminar, École du Louvre, Frankreich
  • Das Musikinstrument als Kulturobjekt, seine Weiterentwicklung und Erhaltung, Seminar, Université de Versailles Saint-Quentin en Yvelines, Frankreich

2021

  • Lehrbeauftragter für Instrumentenkunde, Conservatorio di Musica Lucio Campiani, Mantua, Italien

2016/17

  • Lehrbeauftragter für Instrumentenkunde, Masterstudiengang Geschichte der Musikinstrumente, University of South Dakota, USA

2015/16

  • Einführung in die Konservierung von Musikinstrumenten, Masterstudiengang Geschichte der Musikinstrumente, University of South Dakota, USA

2010

  • Theorie der Restaurierung, Scuola di Specializzazione in Beni Musicali, Università di Bologna, Italien

Netzwerke

Seit Oktober 2022

  • Stellvertretender Vorsitzender, ICOM International Committee for Museums and Collections of Instruments and Music (CIMCIM)

September 2029 bis Oktober 2022

  • Vorstandsmitglied, ICOM-CIMCIM

2022 bis 2023
Mitglied im wissenschaftlichen Beirat:

  • ICOM-CIMCIM Jahrestagung Prospects and challenges of museum accessibility, diversity and equity, 30. August bis 1. September 2023, Niederlande
  • Projet Hautbois, Centre de musique baroque, Versailles, Institut de Recherche en Musicologie (UMR 8223 - CNRS, Sorbonne Université, Bibliothèque nationale de France, Ministère de la culture), Frankreich
  • Conference La Sirène de Paris. 150 ans de pratiques musicales. 21. bis 22. November 2024, Paris, Frankreich

2023

  • Leiter der Arbeitsgruppe Provenienz, ICOM-CIMCIM

2019 bis 2023

  • Ständiges Mitglied im Ausschuss für Ankäufe. Musée de la Musique – Philharmonie de Paris, Frankreich

2017 bis 2018

  • Mitglied des Institut de Recherche en Musicologie und des Collegium Musicæ, Sorbonne Université, Frankreich

Ausbildung

2019 bis 2023

  • Doktorand der Musikwissenschaft, IReMus (Institut de recherche en Musicologie), École doctorale 433 Concepts et Langages, Sorbonne Université

2013

  • Master “Recherche et Patrimoine Conservation-Restauration”, Université Paris1 Panthéon-Sorbonne. Thesis: La famille du violon: approche des pratiques de restauration au travers de l’analyse des sources écrites françaises du 19e siècle

2008

  • Bachelor “Beni storico-artistici e musicali”, Faculty of Cultural Heritage Conservation, Università di Bologna. Thesis: Impiego della transilluminazione in infrarosso nella diagnostica di strumenti musicali lignei

2005 bis 2007

  • Studium der Musikwissenschaft und Kunstgeschichte, Fakultät für Musikwissenschaft, Università degli Studi di Pavia, Cremona

2004

  • Diplom-Restaurator, Zupf- und Streichinstrumente, Civica Scuola di Liuteria, Mailand

Mitgliedschaften

  • ICOM (International Council of Museums )
  • ICOM-CIMCIM (International Committee for Museums and Collections of Instruments and Music)

Veröffentlichungen

2023

  • “Digital Resurrection of a Silent Museum", in: Gabriele Rossi Rognoni, Mimi Waitzman and Esteban Mariño (Hg.), Global Crises and Music Museums: Representing Music after the Pandemic. Proceedings of the 2021 CIMCIM Conference, 6–8 September, London, Royal College of Music/Horniman Museum and Gardens. Paris, CIMCIM, S. 44–49

2022

  • La Couture-Boussey. Regards sur la facture instrumentale. La Couture-Boussey, Le Musée des instruments à vent (Hg.)
  • mit S. Vaiedelich, “Concevoir la restauration du violon au XIXe siècle”, Le Violon en France du XIXe siècle à nos jours, Paris, Sorbonne Université Presses, S. 51–72

2021

  • mit F. Guilloux (Hg.): Un souffle de modernité! Camille Saint-Saëns et les instruments à vent, La Couture-Boussey, Le Musée des instruments à vent

2020

  • Léon Leblanc 19002000: Un homme, un siècle, La Couture-Boussey, Le Musée des instruments à vent (Hg.)

2018

  • mit M.A. Perez (Hg.), Wooden Musical Instruments Different Forms of Knowledge, Cité de la Musique - Philharmonie de Paris, Paris

2017

  • ”The doge’s zurna: a new contribution to the history of the forked shawm”, Music of Power. Power of Music. A seventeenth-century Venetian trophy: an Ottoman military band, Cité de la Musique - Philharmonie de Paris, Paris, S. 85–98

2016

  • Diagnostic and Imaging on Musical Instruments, Nardini, Florenz (Hg.)

2015

  • “Violes, serpents et trompettes marines”, Genava: revue des Musées d’art et d’histoire de Genève, tome 62, Genf, 2014, S. 51–58

2013

  • mit J-P. Echard, “The organ with paper pipes of the Correr Museum in Venice: a review and new insights”, AMIS Journal, XXXIIV, 2013, S. 89–142
  • “L’armamentario del Mehterhane. Un contributo allo studio dellacollezione di strumenti musicali ottomani del Museo Correr”, Bollettino dei Musei Civici Veneziani, Nr. 8/2013, S.114–119
  • mit P. Bruguière, “Autopsia di un tesoro di guerra. Un’orchestra militare ottomana”, Archeomatica, Nr. 1/2013, S. 36–40

2012

  • “Fotografia di strumenti musicali. Metodo di documentazione quotidiano e prove elementari di filologia digitale”, Archeomatica, Nr. 4/2011, S. 22–25

2011

  • mit B. Bentivoglio-Ravasio, D. Dreossi, N. Sodini, L. Mancini, L. Trotta, C. Tonini, F. Zanini, “Synchrotron radiation microtomography of musical instruments: a non-destructive monitoring technique for insect infestations”, Journal of Entomological and Acarological Research, Ser. II, 43 (2), 2011, S. 149–155

2010

  • mit C. Canevari, La documentazione fotografica degli strumenti musicali, Il Prato, Padua

2008

  • “Beau di Mirecourt”, Seicorde, Nr. 94, S. 22–24

2007

  • “Grandi di Spagna”, Seicorde, Nr. 91, S. 17

2006

  • “Note e osservazioni sulla manipolazione degli strumenti musicali in un contesto museale”, Rassegna di Studi e Notizie, Nr. XXIX, Anno XXXII, Castello Sforzesco
  • “La chitarra del periodo ottocentesco: Francia”, Guitart, Nr. 41
  • Objektbeschreibung, Katalog zur Sonderausstellung Pietro Gallinotti, Liutaio di Solero, Museo Civico “A.Olmo”, Savigliano, 17. Juni–2. Juli

2005

  • “G. Fabricatore 18– e L. Filano 1832”, Seicorde, Nr. 85, S. 16–18
  • “Francisco González Estévez”, Seicorde, Nr. 84, S. 12–15
  • “Gaetano Guadagnini 1846”, Seicorde, Nr. 83, S. 22–25
  • “Gennaro Fabricatore 18–”, Seicorde, Nr. 82, S. 10–12

2004

  • J. L. Romanillos, Antonio de Torres Costruttore di chitarre, la Vita e l’Opera,Cremonabooks, Cremona. Translation with Luisella Nobili Sékules and editor of the Italian version
  • “Panormo 1824”, Seicorde, Nr. 79, S. 12–14
  • “Torres SE 60”, Seicorde, Nr. 80, S. 10–13
  • “La dinastia Ramírez”, Guitart, Nr. 36, S. 34–36

2002

  • Objektbeschreibung, Katalog zur Sonderausstellung Gli arnesi della musica, strumenti da vedere, Casa del Conte Verde, Rivoli, 8. September–5. November

Vorträge

2023

  • Producing for the enemy. A preliminary look at the La Couture-Boussey manufacturing industry during the Occupation, CIMCIM annual conference, Rijksmuseum, Amsterdam, 31. August
  • La Couture-Boussey. A Look at Musical Instrument Making, American Musical Instruments Society annual meeting, Rudi E. Scheidt School of Music, Memphis, TN, US, 3. Juni

2022

  • mit F. Guilloux, Camille Saint-Saëns and Wind Instruments, Galpin Society biennial conference, Edinburgh, 24. Juni
  • mit F. Guilloux, A Breath of Modernity! Camille Saint-Saëns and Wind Instruments. American Musical Instruments Society annual meeting, Calgary, 9. Juni
  • mit D. Livet, 1940–1944, l’Occupation de La Couture-Boussey: entre musée et ateliers de fabrication, La spoliation des instruments de musique en Europe. 1933–1945, Philharmonie de Paris, 7. April

2021

  • Digital Resurrection of a Silent Museum. Global Crises and Music Museums: representing music after the pandemic, 2021 CIMCIM annual conference. London, Royal College of Music/Horniman Museum and Gardens, 5.–9. September
  • A Silent Museum towards a Digital Resurrection. Beyond Human: Arts and identity between reality and virtuality in a post-Covid-19 world, Electronic Visualisation and the Arts, London, 2021, Conference 5.–9. Juli
  • Clarinet-making in the early 19th century in La Couture-Boussey. An overview of technical, economical and sociological aspects, Lost and Found: Eine Klarinette für Louis Spohr. Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig, 11. Juni
  • Léon Leblanc 1900-2000. A Man, a Century, American Musical Instruments Society annual conference, online, 4. Juni

2020

  • Facteurs de hautbois à La Couture-Boussey. Journée d’étude Centenaire de la mort de Georges Gillet (1854–1920), IReMus, Bibliothèque nationale de France, 6. März
  • Icons, myths, relics, symbols, and totems: the necessity of playing original instruments. An historical overview of why we need to believe. Playing and Operating: functionality in museum objects and instruments, CIMCIM and CIMUSET, Philharmonie de Paris, 5. Februar

2019

  • The origin of the Musée des Instruments à vent at la Couture Boussey, a unique case of self-preservation of tradition and craftsmanship. Musical Instrument Collectors and Collections, Galpin Society biennial conference, University of Oxford, 25. August

2017

  • Keeping them in playing condition. A brief history of musical instruments restoration. The Life Cycle of Musical Instruments, Hornimann Museum, London, 12. Oktober
  • ‘De fare uno manicho novo saria inposibile […]’. Evolutionary aspects of violin restoration techniques. Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment. WoodMusICK Conference, Musée des instruments de musique, Brussels, 5.–7. Oktober

2016

  • Ne laisse pas de traces de l’opération du recollage: 19th-Century French Treatises as Source for the Study of Restoration. 44th Annual VSA Convention, Cleveland, 13.–18. November
  • Italian electric guitar manufacturers and the impact of the American market. WSCHM: Electric Guitar Symposium, Wichita-Sedgwick County Historical Museum, Wichita, Kansas, USA, 8. Mai

2015

  • Creativity and violin restoration in Paris: instruments, treatises and techniques during the 19th century. 4th Int. Scientific Meeting for Sound and Musical Instruments Studies, Tavira, 19. Dezember
  • mit S. Vaiedelich, Concevoir la restauration du violon au XIXe siècle: instruments et traités techniques, un regard croisé. Le violon en France du XIXe siècle à nos jours, Paris, 25.–26. März

2014

  • Forgotten instruments. The rediscovery of a collection, the example of the Musée d’art et d’histoire in Geneva. CIMCIM annual conference, Stockolm, 24. August
  • An example of the traditional approach in musical instruments identification as starting point. The case of the Nonemacher’s mandolin. WoodMusICK Conference, Cremona, 30. September
  • Instruments cachés. La redécouverte d’une collection. Journée d’études, Musée d’art et d’histoire, Genève, 28. November

2013

  • mit S. Leconte, S. Vaiedelich, WoodCultHer documentation 2.0: the use of mobile devices and 3D scanning system for condition reports. Heritage wood: research & conservation in the 21st century, National Museum, Warschau, 28.–30. Oktober
  • Penser l’original au XIXe siècle. Le cas du violon: analyse des traités de ce siècle. Journée d’études “Reconstitution de la musique et de la peinture anciennes”, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, 26. Oktober
  • La zurna du musée Correr: une nouvelle référence organologique? Journée d’études “Dans la Venise musicale du XVIIe siècle”, Paris, 12. April

2012

  • mit J-P. Echard, Lorenzo Gusnasco in Venice. Between art, artist and trade relations. American Musical Instruments Society annual meeting, New York, 15.–20. Mai
  • Diagnostica e Conservazione di Strumenti Musicali. Recenti sviluppi. Musical instruments museum, Castello Sforzesco, Milan, 7. Mai

2011

  • Dalla bottega al Sincrotrone, Conservatory of music, Trieste, 6. Dezember
  • Non invasive diagnostic techniques (MicroCT and SEM microanalysis) for the study of musical instruments at the Correr Museum in Venice, Italy, American Musical Instruments Society annual meeting, Musical Instrument Museum, Phoenix, Arizona, 18.–22. Mai
  • mit F. Tasso, Microsoft Access© based conservation form used in the civic Museum of Musical Instruments of Milan, 2nd International Workshop on Diagnostics and Preservation of Musical Instruments, Ravenna, 14. April

2010

  • mit F. Zanini, D. Dreossi, N. Sodini, Sound at the speed of light: nondestructive structural analysis of historical musical instruments with synchrotron radiation. Eastern Analytical Symposium, Somerset (USA), 15. November
  • Use of silicon rubber as low method impact measurement, 1st International Workshop on Diagnostics and Preservation of Musical Instruments, Ravenna, 21. Mai
  • mit N. Sodini, D. Dreossi, La microtomografia con luce di sincrotrone, uno strumento di analisi non invasiva per lo studio di strumenti musicali, AIAR meeting, Pavia, 17. März

Kontakt

Dr. Emanuele Marconi

Direktor des Musikinstrumenten-Museums

+49 30 254 81 102

E-Mail

Download